انواع موتورهای جوجه کشی و تکنولوژی ساخت آنها

سعید رنجبر
بدون دیدگاه
3 دقیقه زمان مطالعه
موتور-جوجه-کشی

آشنایی با انواع دستگاه های جوجه کشی انواع موتورهای جوجه کشی و تکنولوژی ساخت آنها

مقدمه

موتور-جوجه-کشی در دستگاه های جوجه کشی  ، موتور جوجه کشی یک عضو حیاتی و حساس در دستگاه جوجه کشی است که از مهمترین قطعاتی میباشد برای گردش راک و شانه ها کاربرد دارد . بدون وجود موتور جوجه کشی ، جوجه آوری تخم ها به شدت کاهش خواهد یافت چرا که جنین در داخل تخم برای رشد کامل باید از تمام قسمت های آن تغذیه کند و در صورتی که تخم ها ثابت باشند، دسترسی جنین به تمامی قسمت های داخل تخم از بین خواهد رفت.

به همین منظور در ساخت دستگاه جوجه کشی با توجه به ظرفیت دستگاه از انواع موتور گردشی استفاده میشود. در این مقاله قصد داریم شما را با انواع موتور جوجه کشی و ظرفیت هر کدام آشنا کنیم. همچنین تکنولوژی ساخت این موتورها را با هم بررسی خواهیم نمود.

با توجه به اهمیت موتور جوجه کشی و کاربرد گسترده آن در انواع دستگاه های جوجه کشی خانگی ، صنعتی و حتی دست ساز، در این نوشته قصد داریم شما را با مزایا و انواع موتورهای جوجه کشی و تکنولوژی به کار رفته در آنها آشنا کنیم.

 

مزایای استفاده از موتور جوجه کشی

یکی از ویژگی های مهم موتور مخصوص دستگاه جوجه کشی، سرعت بسیار پایین آنها می باشد. این نوع موتورها با سرعت بسیار ملایم، به نرمی و بدون شوک، لرزش و یا تکان ناگهانی راک و یا شانه ها را می چرخانند در نتیجه تخم نطفه دار نیز چرخیده میشود.

از دیگر مزیت های موتور جوجه کشی میتوان به کارکرد اتوماتیک آنها اشاره کرد. با استفاده از این قطعه دیگر نیازی نیست که درب دستگاه را باز نموده و به صورت دستی امر چرخش تخم ها را انجام دهید. در نتیجه دستگاه کمتر به دخالت کاربر نیاز پیدا میکند و کمتر دچار نوسان دمایی میشود و کاربر میتواند راندمان بالایی به دست آورد.

 

آشنایی با انواع موتورهای جوجه کشی

انواع موتور های جوجه کشی ، تکنولوژی به کار رفته در آنها و ظرفیت آنها آشنا شوید تا در صورت انتخاب و خرید موتور جوجه کشی ، به صورت هوشمندانه اقدام کنید.

 

معرفی موتور جوجه کشی سنکرون 12 ولت

در ساخت این موتورها از یک آهنربای الکتریکی و گیربکس های داخلی استفاده میشود. میله چرخاننده این موتورها نیز به صورت شفت مستقیم طراحی شده و با سرعت بسیار کند شروع به چرخش میکند. عمده این نوع موتورها با برق 12 ولت تغذیه میشوند و ظرفیت آنها پایین می باشد. موتور جوجه کشی 49tyj-f نمونه ای از این محصول است.

برای کنترل ولتاژ ورودی بر روی این موتورها معمولا از قطعه ای به نام کانورتر نیز استفاده میشود تا سیم پیچی داخلی موتور در اثر ولتاژهای قوی دچار سوختگی نشود. همچنین سرعت چرخش این موتورها نیز یک دور کامل در دو ساعت می باشد. از این موتورها بر روی ترنر جوجه کشی با ظرفیت 48 تایی نیز بیشتر استفاده میشود و معمولا بدون نیاز به برد جوجه کشی و یا تایمر کار میکنند. از این موتور در دستگاه جوجه کشی خانگی 96 تایی و 48 تایی استفاده شده است.

 

موتور جوجه کشی KTYZ

یکی از پرکاربردترین موتورهای مخصوص ماشین های جوجه کشی می باشند که با توجه به ظرفیت می توان در انواع دستگاه صنعتی و حتی ماشین جوجه کشی شترمرغی از آنها استفاده کرد. موتور جوجه کشی KTYZ شامل 4 مدل مختلف بوده(49KTYZ ، 68KTYZ ، 50KTYZ ، 60KTYZ) که ظرفیت آنها با هم فرق میکند. نامگذاری این موتورها در واقع بر اساس ابعاد بیرونی آنها می باشد.

 

موتور 50KTYZ

این موتور کوچکترین موتور از خانواده موتورهای ktyz است که برای دستگاه های جوجه کشی خانگی مانند ایزی باتورها قابل استفاده است و در دستگاه های جوجه کشی نیمه صنعتی مانند 126 تایی، 168 تایی، 252 تایی و 336 تایی قابل استفاده است. قدرت این موتورها طوری است که در زمان واحد می تواند 300 الی 400 تخم را بچرخاند و با برق 220 ولت خانگی کار می کند.

 

موتور 60KTYZ

این موتور کمی قدرتمند تر از موتور 50ktyz است و برای 600 الی 700 تخم مناسب است. این موتور ها قابلیت چرخش 360 درجه و چرخش 45 درجه به راست و 45 درجه به چپ را دارند که حرکات آنها توسط خازن و برد جوجه کشی کنترل می شود.

 

موتور 68KTYZ

این موتور با قدرت بالایی که دارد توانایی چرخش 2000 تخم را دارد و در دستگاه های 1008 تایی و 2016 تایی اندیشه سبز از آن استفاده می شود، بنابراین اگر قصد ساخت دستگاه های جوجه کشی بزرگ را دارید، می توانید از این موتور استفاده کنید. موتور 68KTYZ با برق 220 ولت کار می کند. این موتور نیز مانند سایر موتور های KTYZ از نوع گیربکس دار بوده و با سرعت 1 دور در دقیقه می چرخد.

نکته مهم در انتخاب موتور برای دستگاه جوجه کشی

1- به محل خروج شفت دقت کنید تا مکانیزم کار راک دچار اختلال نشود. شفت وسط یا شفت کنار

2- جنس بدنه موتور در برابر رطوبت داخل دستگاه مقاوم باشد. یا دارای پوشش رنگ کوره ای باشد.

3- شفت از جنس فولاد آب کاری شده باشد تا در اثر فشار دچار شکستگی و یا در اثر رطوبت زنگ زده و پوسیده نشود

4- به توان درج شده و توان واقعی دقت کنید تا مناسب ظرفیت دستگاه جوجه کشی مورد نظر باشد.

 

معرفی ژنگ موتور

ژنگ کارخانه ای عظیم و مدرن در صنعت تولید انواع موتور های صنعتی AC, DC, Servo , Synchronous در ابعاد و توان های مختلف می باشد. این کمپانی توسط سرمایه گذاران اروپایی و امریکایی در سال 1997 در جنوب شرق چین تاسیس شد و تحت لیسانس برندهای مطرح جهان به تولید موتور گیربکس ها مشغول است.این کمپانی از بهترین متریال درساخت گیربکس موتورها استفاده می کند به همین دلیل در ایران از طرفدارهای زیادی دارد.

 

فروشگاه عصررباتیک در تلاش است تا بهترین و با کیفیت ترین موتور های دستگاه جوجه کشی وارد کشور شود تا بتواند کمک کوچکی در تولید جوجه داشته باشد .کیفیت و قیمت مناسب در سایت عصررباتیک تضمین ما است.

بدون دیدگاه
اشتراک گذاری
اشتراک‌گذاری
با استفاده از روش‌های زیر می‌توانید این صفحه را با دوستان خود به اشتراک بگذارید.